Dopravný psychológ a jeho pohľad na agresivitu
S dopravnou agresiou sa už pravdepodobne stretol každý z nás, tu vám ponúkame pohľad dopravného psychológa na agresívne správanie šoférov.
- na prvom mieste príčin nehodovosti je agresivita a rýchla jazda
- najhoršie štatistiky má Rusko, potom SR, vo Švédsku majú nulovú víziu dopravných nehôd
- dopravné násilie by malo byť odlíšené od chýb a omylov v doprave
- dopravné násilie = úmyselné deviantné správanie za účelom ublížiť iným alebo ich obmedziť
- násilie a nie chyby a omyly sú príčinou nehôd
- vodiči, ktorí dbajú na bezpečnosť a majú realistický pohľad na vlastné jazdné schopnosti, nebývajú frustrovaní a jazdia menej agresívne
- vodiči orientovaní na bezpečnosť, aj keď boli frustrovaní, sa nenechali hnevom ovplyvniť a sú menej iritovaní správaním iných
Všeobecne panuje názor, že agresívne správanie je spôsobené väčšou hustotou dopravy. Vodiči sú blokovaní v dosahovaní jazdných cieľov, preto sú frustrovaní a jazdia agresívne.
Ale hoci prehustenie môže byť stresujúce, nie je v priamom vzťahu k vodičskej agresii.
Prehustenie môže frustrovať, ale nemusí viesť k agresii, dôležitejším prediktorom hnevu sú práve očakávania vodičov zdôrazňuje dopravný psychológ.
Preto sa treba sústrediť na zmenu subjektívneho vnímania situácií zo strany vodičov a na zvládanie správania sa v nich. Treba zlepšovať toleranciu vodičov k frustrácii a trénovať ich kompetentnosť v riadení svojich pocitov (výchovné programy)
– vyššia hladina všeobecnej agresivity jedinca zvyšuje pravdepodobnosť agresívnej reakcie vo frustrujúcich dopravných situáciách
– verbálna agresivita sa viac spája s hnevom, fyzická agresivita s agresivitou ako osobnostnou črtou
Typy násilníkov:
Afektívny: iritabilita, ľahko vzplanie, provokujú ho aj drobnosti v správaní iných vodičov
Agonálny: agresiu uplatňuje ako prostriedok uspokojenia svojej cieľovej zameranosti
- náchylnosť k emocionálnym reakciám ako tendencia zažívať pocity diskomfortu, bezmocnosti a zraniteľnosti je v tesnejšom vzťahu so senzitivitou a emocionálnou labilitou – na to pozor pri VTS vyšetrení
- zdrojom agresívnych reakcií sú podnety, ktoré človek vníma ako ohrozujúce a škodlivé
Druhy:
1. obťažovanie a útok: agresia vodiča je podnecovaná nepríjemným správaním iných účastníkov dopravy, ak mu upierajú komfort a práva alebo ho priamo atakujú a ohrozujú.
2. reakcia: únik alebo protiútok, čo závisí od mnohých okolností, ktoré súvisia s osobnostným založením aj situačnými premennými
- s agresívnym správaním súvisí zvýšená úroveň aktivácie (arrousal) – nabudený človek je pohotovejší reagovať agresívne ako šofér unavený z dlhej jazdy
- ľudia majú sklon kompenzovať deficit vyhľadávaním vzrušenia, napríklad aj riskantnejšou jazdou – tiež pozor pri dg VTS
- intenzita aj frekvencia agresie sú vo vzťahu so statusom útočníka – vodič vytláčaný sinejším autom sa vyvŕši na slabších vodičoch
- viac sa vodiči nechávajú vyprovokovať za volantom ako v iných životných podmienkach, lebo status tých, ktorí ich obťažujú nie je tak evidentný, resp. vonkajšie znaky (drahé auto) nie všetci ochotne akceptujú a vynucujú si spravodlivosť
KATARZIA – niekto berie jazdu ako odreagovanie, lebo riadenie auta je dostatočne intenzívna aktivita a ponúka možnosti odreagovania aj prejavenia neškodných foriem agresie (razantnejšia jazda…) … ak ale okolnosti neumožňujú abreakciu, je pravdepodobný prejav agresie … ventilácia hnevu môže napomáhať eskalácii vnútornej agresie… ak vodič znižuje pravidelne svoju tenziu tým, že sa správa na ceste agresívne, môže ho to pozitívne posilňovať v agresivite do budúcnosti
INHIBÍTORY – neadekvátny spôsob jazdy a nežiaduce správanie musia byť reálne a intenzívne postihované – ide o princíp negatívneho posilňovania. Výskumy zistili, že s čím väčšou pravdepodobnosťou je očakávaný trest, a čím väčší trest je anticipovaný za agresiu, tým menej pravdepodobné je že sa navodí agresívne správanie a tým sa menšia agresia vykoná. Nemusí byť trestami odstránená, ale dôležitá je intenzita trestu (prísny, ale primeraný – lebo ak je nadmieru silný, vedie k ďalšej agresii). Sankčný proces aby bol efektívny by mal:
- Byť rovnocenne aplikovaný pre všetkých
- Byť primeraný
- Operatívny
- Ekonomicky aplikovateľný = oplatí sa
- Efektívny = javí sa lepší konzistentnejší účinok istoty potetania ako jeho prísnosť
POCITY VINY – Podľa Dopravného psychológa má hanba viac sociálnu povahu, ak sa hanbíme vieme, že sme sa dopustili porušenia hodnoty, ale nemusíme sa cítiť vinný. V záujme dobrého sebahodnotenia sa prispôsobujeme väčšinovým sociálnym postojom. Záleží od toho, ktoré správanie je v spoločnosti odsudzované a ktoré odmeňované, oficiálnej aj neoficiálne, verejnou mienkou a zvyklosťami.
V premávke sú vodiči vnímaní aj hodnotení podľa iných parametrov, ako v bežnom interpersonálnom styku. Iným prisudzujeme vlastnosti na základe technických vlastností ich auta. V staršom menej výkonnom aute sme v pozícii slabšieho, očakáva sa že ustúpime výkonnejším. Nedá sa spoliehať na morálne ohľady. Ľudia v doprave majú pocit, že neútočia na ľudí, ale na stroje. Zákon nemôže nahradiť morálku, ale nie všetko čo zákon nezakazuje je etické. Správanie na cestách súvisí s celkovou kultúrou vzťahov v krajine. Identifikácia s morálnymi hodnotami je dôležitou súčasťou auto-regulácie vodiča. Ak je morálne rozvinutý, koná menej pod tlakom vonkajších odmien a sankcií. Dopravné správanie sa začína formovať už v detstve – dieťa ako spolujazdec – varuje dopravný psychológ. Práve preto by sme sa mali správať ohľaduplne a rozvážne.
This Post Has 0 Comments